Galandférgesség, Dipylidiosis

Kutyáinkban hét galandféregfaj él, 0,05-3 m hosszúságúak is lehetnek ezek a férgek, amelyek rendkívül sok ízből állnak, általában köztigazdában indulnak fejlődésnek - ilyen lehet az ember is - és súlyos kórképeket hozhatnak létre.

Dipylidiosis

A Dipilydium caninum nevű galandféreg egy olyan kutyaélősködő, mely az emberben is megtelepszik. Nevét („uborkamagképű") a testét felépítő ízek alakjáról kapta, ezen ízekből épül fel az esetenként 45 cm hosszúra is megnövő galandféreg. Az ízek tartalmazzák a petéket, melyeket petetok vesz körül, egy tokban 3-20 pete helyezkedik el, ezekkel együtt falják fel a bolhalárvák az ízeket. A bolhalárvákban tovább fejlődő parazita 3-4 hét alatt válik fertőzőképes lárvává, pontosan ennyi idő kell a bolha kifejlődéséhez is („a természet gondoskodik az összhangról"). A kutyán megtelepedő fertőzött bolhában 20-25 parazitalárva is lehet, melyeket a kutya bolhászkodás közben vesz fel (tehát nem a vérszíváskor kerül a kutya szervezetébe!), innen számítva 2-3 hét alatt alakul ki az eb bélcsatornájában a petéket termelő galandféreg, melyeket az eb a bélsárral ürít. Mivel a bolha szervezetében zajlik a parazita fejlődésének egy része, a bolhát ez esetben köztigazdának hívjuk.

Az okozott kár:

1. súlyos fertőzöttség esetén fiatal állatokban hasűri fájdalom
  2. a kutya végbéltájéki viszketés miatt „szánkázik"
  3. az ember is fertőződhet úgy, hogy a kutya simogatásakor a kezére tapadt és előzőleg a kutya által már szétrágott bolha az emésztőcsatornájába jut.

A bolha köztigazda szerepe adja a védekezés lehetőségét: ha sikerül a bolhákat kiirtani, akkor a galandféreg szaporodási lánca megszakad, a fertőzöttség megszűnik.

A bolhairtásnál a következő tényeket kell figyelembe venni:

1. A bolhalárva nem a kutyán él, tehát az eb tartózkodási helyét is kezelni kell a bolhairtó szerrel!
  2. Olyan sűrűn kell a kezeléseket végezni, hogy a bolhák következő generációja már ne fejlődhessen ki (nyáron 3 hétig, télen 5 hétig hetente egy kezelés).
  3. Az eb féreghajtásáról nem szabad megfeledkezni.

A program következetes végig vitelével hosszú időre meg lehet szabadulni ettől a galandféregtől.

Megelőzés és gyógykezelés: a bolhák távoltartása és rendszeres, 2-2,5 havonkénti bélsárvizsgálat s az annak eredménye alapján végzett parazitaellenes kezelés. Az ember is fertőződhet!